Har nu kommit hem från två dagar med Aspirantprogrammet. Två intensiva, energifyllda, roliga och otroligt lärorika dagar på Älvkarleö Herrgård (där det sägs spöka...men jag märkte inget).
Det personliga ledarskapet var titeln för dagarna och vi hade innan gjort ett test via webben för att se våra karriärstilar. Men de fick vi inte ta del av första dagen, utan då handlade det om att göra SDI-testet; Strength Deployment Inventory - Förståelse för personliga styrkor i mellanmänskliga relationer. Inget rätt eller fel, utan en vägledning, en bekräftelse, på vad mina drivkrafter är när jag har flyt och hur jag agerar i konflikt. Man pratar i testet om att vara röd, grön, blå, blandningar och i navet (lite av varje).
Att mina drivkrafter och det som motiverar mig blev "Resultatorienterande - Styrande" var ingen överraskning egentligen, men nog trodde jag att jag skulle hamna mer i navet där man är "Flexibel - Sammanhållande". Fast visst känner jag mig uppskattad i miljöer där jag får vara pådrivande, snabbagerande och stimulerande. Och nog är det så att jag är öppen för nya, mer utmanande möjligheter och vill nå personlig avancemang och utveckling. Sedan kan alla styrkor gå till överdrift och bli till min nackdel - det gäller att kunna göra rätt avvägning.
Jag blev väldigt tydligt "röd" inom "Motiverande VärdeSystem", men när det kommer till konfliktförlopp gör jag (enligt testet och faktiskt mig själv också) en markant beteendeförändring. Då hamnar jag plötsligt i navet, mot blått, och därmed anpassar mig i första hand till andras behov innan jag går in i strid (vilket kan ske i ett senare läge). Testet bekräftade, satte ord på sådant jag är medveten om. Men främst fick det mig att reflektera, tänka efter, känna efter...
Dag 2 kom att handla om karriärstilar, våra tidigare karriärer/uppdrag/yrken och val. Ännu en dag med mycket fokus på oss själva. Resultatet på webbtestet delades ut och jag började gapskratta, för jag ska uppenbarligen inte vara lärare. I korthet kan jag beskriva testet (Karriärmodell av Decision Dynamics) att det finns fyra karriärriktningar; Expert (det är där lärare ofta hamnar, "ett kall", bli gradvis mer och mer kunnig), Linjär (klättra uppåt), Utvidgande (karriär genom gradvis breddning av kunskap och förmåga) och Episodisk (byter ofta verksamheter/yrken).
Testet visade min karriärinriktning och mina drivkrafter (vilket var imponerande för som jag minns det var det inte många frågor vi skulle klicka i) och både min drivkraft och min karriärriktning visar Utvidgande, och nu till gapskrattet: Min karriärmardröm är att fastna i en och samma organisation och göra samma sak under hela mitt arbetsliv. Erkänn att du känner många, många lärare som har arbetat länge i skolan. De ska berömmas, äras och höjas till skyarna, för jag ser ärligt talat inte mig själv i klassrummet fram till pensionen.
Jag ska smälta alltihop det här nu. Lägga det i utrymmet för självkänslan - för jag fick bevis på att jag är väldigt medveten om mina styrkor och svagheter och att jag jobbar med dem, och det är något bra. Och så ska jag fundera på vad jag ska ha för yrkesmässigt mål. Det kan ta ett tag....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar