Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

tisdag 20 november 2012

Lärarmötet

Idag gjorde jag och en annan tjej debut som samtalsledare för Lärarmötet, som är Lärarförbundets nya kompetensutveckling för lärare inom förbundet. Lärarmötet är inte en kurs där vi talar om hur det ska vara, utan är ett samtal efter givna ramar kring olika teman. Den här gången handlade om arbetstid och deltagarna fick se fyra olika filmer på temat. Det var så spännande att höra deltagarnas reaktioner och tankar och jag hoppas nu att det här sprider sig ut på arbetsplatserna. Mest givande är filmen där Sally Gordon förklarar arbetstidslagen på ett tydligt sätt och berättar att det där med 35 h/vecka och 10 h/vecka är bara matematiska framräkningar. Vi måste börja prata årsarbetstid!

Det är ett tungrott skepp som ska till att rikta in sig på en ny kurs. Men lite i taget kanske lärarna och skolledarna kan börja arbeta mot en ny syn på arbetstid.

Här kan du höra hur Sally förklarar: http://www.lararkanalen.se/video/7217543/sally-gordon-lrarmtet-tema

1 kommentar:

  1. Intressant att höra! Tyvärr missar jag det Lärarmötet i Luleå nästa vecka, då jag är i Umeå i stället på SO-konferens, men det kommer väl nya möjligheter, hoppas jag! :-)

    SvaraRadera