Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

söndag 7 april 2013

Dammsugar-buzz

Att vara en Buzzador innebär inte bara gratisprover att dela ut och berätta om. Man får också erbjudanden om att köpa produkter (elektroniska) till rabatterat pris, för att sedan testa och "buzza". Och precis i rättan tid, d v s i behov av en ny dammsugare, kommer ett erbjudande om att köpa Philips PerformerPro.

Då man provar något nytt så får man förstås alltid utgå från det som man tidigare har i samma kategori. I mitt fall är det en ärvd Miele, som fortfarande fyller sitt syfte som dammsugare med väl godkänt, men som känts lite otymplig och sladdvindan har gett upp. Den ska få leva sitt liv på övervåningen eftersom, tro det eller ej, det är alltid ett väldigt stort hinder att baxa dammsugare uppför trappor. Oavsett hur smidiga de är.

Nåväl, dags för lite plus och minus.

+ (plus)
Lättrullad, liten och lätt. Slangen svänger 360 grader i fästet utan problem
Lång sladd (11 m)
Ordentligt sug - sugeffekt 2200 W
Ställbar sugstyrka efter underlag; golv, matta, möbler - vilket är tydligt utmärkt på munstycket, luftreglaget och på dammsugaren.
Med ett tryck så rullar sladden in (förr fick man minsann alltid hålla ner knappen)
5 liters dammsugarpåse och antiallergi-system

- (minus)
2200 W låter en hel del
Att ständigt ställa in sugeffekten - byta vid munstycket, vid luftreglaget och på dammsugaren är ganska många moment.
Lite svår att använda på trasmattor - även med alla inställningar rätt. Eller så är det min teknik det är fel på. Vardagsrummets långhåriga matta gillar däremot verkligen rengöringen.
Slangen är ganska stel, vilket kanske kan förklaras med att den är ny. Det är lite bök att få in den i skåpet, även om den har smart upphängningen för rör/munstycke i uppställt läge.
Ingen lucka för de där extra munstyckena som man inte använder så ofta. De ska enligt anvisningarna sättas på slangfästet. Fult!

Priset är ofta avgörande för mig, för jag lägger hellre pengar på roliga saker. Enligt Philips oneline-butik kostar PerformerPro (FC9190/01) 2 299 kr. Jag har ingen aning om det är billigt, rimligt eller dyrt för en dammsugare i den här klassen. Jag skulle inte lägga ut så mycket pengar på en dammsugare om det inte ingick en person som kommer hem och sköter den vid behov ;)

Men rekommenderar jag PerformerPro? Ja, det gör jag. Det är den proffsigaste dammsugaren jag någonsin ägt under mina 25 år som utflugen ur boet. Fast som sagt, allt beror ju på vad man redan är van vid.

De blå hörnen är platsborstar som ska lättare få med sig damm och skräp vid golvlister.

Nackdelen, och fördelen, en ratt som ställer in sugstyrkan beroende på underlag. Samma inställning görs även på slangen.

Svart och snygg, nätt och lättrullad - men vad fult att ha specialgrejerna fastsatt uppå.    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar