Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

fredag 22 juni 2012

En lite bättre lärare

Lärardagarna är över för den här gången. Som vanligt kommer jag hem fullproppad av nya intryck, tankar, möten och bekantskaper. I år var jag dessutom mer aktiv än jag varit tidigare år. Jag lämnade in en fråga kring semestertjänst för lärare till Open Space (en gruppdiskussionsform) och fick ett otroligt gensvar. Ringen med deltagare som ville vara med och diskutera vidgades och mina farhågor att jag skulle bli utjagad av arga ferietjänst-förespråkare kom på skam. I Open Space finns alltid möjligheten för en som startat ämnet att avsluta eller att lämna gruppen när man känner sig nöjd, men det blev två timmar intensivt samtalsledande. Och jag är fortfarande fullständigt övertygad om att semestertjänst för alla skulle vara utvecklande för skolan och i det kollektiva arbetet.

Föreläsarna var som vanligt av hög klass och de två jag inte såg, ska jag absolut ta och se på via webben. Enligt inläggen på Twitter missade jag tydligen något ;) Sven Eric Liedman har jag skrivit om redan, men det är hans tankar som fortfarande lever kvar hos mig. Det är inte illa med tanke på att han gick ut först i måndags och sedan fylldes det på med annat i en rask takt.

När dagarna var slut så deltog jag i en liten panelreflektion (http://bambuser.com/v/2765937) och lyckades där formulera det jag känner när jag är engagerad i Lärarförbundet och får möjligheten att delta i Lärardagarna, RUT, konferenser och kurser; Jag blir varje gång en lite bättre lärare. Ingen superpedagog som räddar klasser på TV, kanske inte heller bättre i jämförelse med andra kollegor - men bättre att nå mina ambitioner, bättre i mötet med mina elever, bättre att stötta och hjälpa kollegor.

För mig handlar Lärarförbundet om just det. Att det är ett yrkesförbund som tänker på alla aspekter i yrket. Och att vi ska ha högre lön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar