Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

måndag 18 juni 2012

Resultat av livet?

Den första dagen av Lärardagarna är till ända. Lite trött efter gårdagens onödiga lusattack-stress, så det blir en tidig kväll.

I år är det många nya ansikten här i Bålsta vilket är jättekul. Jag lär nog få stå över kommande år, för vi är inte så många som har fått komma tillbaka. Och det är helt rätt, fler medlemmar behöver få ta del av den här energin och det utbyte som sker här.

För första gången har jag fått lyssna på Sven Eric Liedman, som är idéhistoriker, och han är kanske inte den mest karismatiska föreläsaren men det är mannen jag vill skicka till våra politiker och skolledare för att få dem att förstå det här med inlärning. Han pratade om  många intressanta aspekter men jag tar speciellt med mig två citat:

Kunskapens vägar är omvägar. Det är på de små, slingrande vägarna som man ser mest. Inte på motorvägen som kanske går snabbast.

Och svaret på rubrikens fråga; Jo, döden.  Vilket man gott och väl kan ta sig en funderare på när vi ska mäta kunskap i prov, tester, tentor, uppsatser etc. Är det inte vägen dit som är viktigast, aka Livet?

Imorgon väntar två föreläsningar och sedan Open Space där jag fått upp en diskussionsfråga kring semestertjänst för alla lärare. Får se hur populär jag kommer att vara efter det ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar