Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

måndag 22 oktober 2012

Bara vara lärare

Så har jag avsagt mig mitt uppdrag i Regionala utvecklingsrådet för C och U-län. Att inte vara aktiv i en styrelse gör att det är svårt att ha den rätta kollen. Ambitionen att försöka vara påläst och uppdaterad ändå finns, men energin ges till klassen och lärararbetet och sedan blir det inte så mycket kvar.

Det var många år sedan jag "bara var lärare". Valdes in i Tierps avdelningsstyrelse 2003 (tror jag). Blev aktiv som studieorganisatör något år därefter och sedan har det rullat på. Mycket tid och ork har jag givit till Lärarförbundet och väldigt mycket har jag fått tillbaka. I tankar, idéer, provokationer. I vänner och bekanta. Utan engagemanget hade jag inte varit en så bra lärare som jag är. Utan engagemanget hade jag gått miste om möjligheten att påverka och utveckla.

Att jag nu, när jag har närmare jobbet än någonsin och mina barn börjar bli mer självgående (typ), väljer att kliva av kan kanske ses som konstigt. Och det är det möjligen. Men jag är trött ända in i märgen på att försöka hålla ambitionsnivån uppe. Alla de år då jag jobbat deltid med lärarjobbet och deltid med det fackliga, men försökt att prestera som om jag jobbat dubbel heltid tar ut sin rätt. Sedan är det lite annat som också spelar in.

Slutar även med registratorjobbet i Mustangklubben - också det kan ses som vid en konstig tidpunkt när vi har fått till ett bättre medlemsregister med ocr-inbetalningar. Men efter 7 år så känns det inte lika roligt och motiverande längre vilket gör att jag inte heller där kan hålla min ambitionsnivå uppe.

Lärare, arbetsplatsombud, samtalsledare för Lärarmötet, mamma och fästmö. Det kan räcka en bit.



3 kommentarer:

  1. Hej!
    Tänker ofta på dig men du vet hur det är när man är både facklig (bara 10%), arbetar som lärare 90% och samtidigt pluggar 50% (+ uppdraget som utbildningsansvarig på Brukshundklubben+går utbildning till allmänlydnadsinstruktör...)
    Jag beundrar att du vågar säga nej och "bara" göra ditt jobb och vara närvarande med familjen. Det är nog både ett stort och bra beslut.
    Sköt om dig!
    Åsa t

    SvaraRadera
  2. Du gör det som är rätt för dig och det beundrar jag dig för. <3

    SvaraRadera
  3. Att ta beslut som gagnar dig själv o din familj gillas inte alltid av andra, men det är ju inte för deras skull du gör det. Låter som om du gör ett väl genomtänkt beslut och jag förstår dig verkligen! All lycka till med allt du fortfarande har kvar, och det är inte lite det heller! :-) Kram!

    SvaraRadera