Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

fredag 1 februari 2013

Chefsaspirant

Idag fick jag lämna hemmet som andas sjukstuga för att äta lunch på Heby Wärdshus med kommunchefen, personalchefen och fyra andra aspiranter. Nej, ingen ska bli polis, utan det handlar om chefsaspiranter.

Heby kommun kom på idén att ge några personer möjlighet att ta ett steg mot en ledarposition genom en aspirantutbildning. De andra mindre kommunerna i regionen hakade på och vi är nu totalt 30 personer som kommer att gå den här utbildningen under 2013. Det handlar ledarskap men är också en orientering kring att vara chef i kommunal verksamhet. Att få veta vad man ger sig in på om man väljer att söka ett chefsjobb.

I Heby sökte 17 personer (vilket är mycket med tanke på kommunens storlek) som fick lämna in CV och ett personlig brev. Min chef uppmuntrade mig att söka, vilket är tur eftersom jag inte har det självförtroendet, och jag är nu en av fem som sållades ut. Tre är från vård och omsorg och så är vi två från skolan.

Just nu vet jag inte om det är just rektor som jag siktar på att bli - vilket känns som nästan den enda karriärväg man kan ta som lärare. Men man vet aldrig hur livet slumpar sig och kanske sitter jag där en dag. Eller så har jag halkat in på något annat.

I vilket fall som helst ska det här bli otroligt intressant och jag känner mig väldigt stolt över att de tror på mig som ledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar