Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

torsdag 15 september 2011

GATE

Lektionen börjar med W.O.W. and T.O.W.


Idag har det varit lugnare med presentationer - bara två stycken. Istället har jag varit med i Leslies klassrum dit hennes GATE-elever kommer tre timmar i veckan. GATE står för Gifted And Talented Education och ligger under Special Education. I år 2 så testas eleverna och de elever som genom dessa test och genom observationer och aktiviteter med GATE-lärare visar på begåvning och/eller talang får sedan då gå ifrån den ordinarie undervisningen för att utmanas och göra lite andra saker än bara sitta i klassrummet och göra stenciler. De har till exempel W.O.W - Word Of the Week, T.O.W - Thought Of the Week samt P.O.W. - Problem Of the Week där de utmanas att tänka lite längre.

Det är ofta många diskussioner om allt möjligt som dyker upp i deras huvuden när de arbetar med uppgifterna och de uppmuntras till att stärka sin självkänsla och självförtroende då det här ofta är de elever som kan bli retade för att de sticker ut.

Intressant är att många av dessa elever är väldigt intelligenta och t ex läser väldigt avancerade böcker för sin ålder  men har brister i de sociala kontakterna.  Så GATE-klasserna ger dem möjlighet att interagera med andra i en liten grupp.

De flesta klasserna är i våra mått mätt ganska små, de försöker vara kring 18 stycken som mest. Men klassrummen är ganska små och de sitter trångt hela dagarna. GATE-eleverna får mest sitta och göra sådant som de redan kan, så för dem att få komma iväg och stimuleras är viktigt.

Självklart läggs det resurser på de som inte når bra resultat, men lärarna blev väldigt förvånade och imponerade när jag berättade att alla våra elever ska ha IUP och vad det innebär. Å andra sidan har vi ju inte resurserna för att utföra dessa IUP:er alla gånger och att lägga resurs tre timmar i veckan på de elever som behöver stimuleras mot högre mål finns verkligen inte!

Specialpedagogen stoppade mig i korridoren och pratade en stund idag och ville höra lite om hur vi jobbar med våra svaga elever. I USA är inte dyslexi klassad som en svårighet och utreds inte. Visst är det förvånande!? Fast jag är fortfarande i chock över hur lärarnas arbetsdagar ser ut, så det är inte så mycket som kan göra det värre ;)

Imorgon ska jag och Leslie träffa AEA-officerare (de kallas så) på deras huvudkontor i Montgomery. Det ska bli mycket spännande att höra vad för frågor de arbetar för. Jag träffade i dag Elmore Countys superintendent som godkände mitt besök - en jättetrevlig man - och när han frågade om vad jag upplevt tog jag upp det här med rasterna och berättade om hur vi har det hemma. Då säger han skämtsamt att jag inte ska prata högt om det till lärarna - vilket Leslie sedan direkt efter att han har gått säger till mig att han nog egentligen var allvarlig över. Kanske har jag satt igång något redan....

föräldraföreningen kom med en present-idag en kasse med en Redlandtröja, magnet till bilen (RES)  och mugghållare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar