Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

onsdag 14 september 2011

Redland Elementary School

Sitter nu hemma hos familjen Leslie och jäser efter en mexikansk middag som var så pass stor att vi tagit med oss resterna hem för att ha till lunch imorgon. Och då tog jag en "starter" och en "side order" - inte en huvudrätt! Allt är verkligen "big" här.

Försöker samla tankarna kring dagen som spenderades på Leslies skola med ca 950 elever. Jag blev en kändis med announcement i högtalarna och en Välkommen-poster i korridoren. Gjorde min presentation fyra gånger och besökte tre klasser utöver. Träffade massor av lärare och rektorn och jag minns knappt ett enda namn... Faktiskt går det en halvsvensk kille i ettan som heter Bjorn. Självklart letade vi upp honom. Hans mamma är svensk, men så mycket mer än så kunde vi inte få ur honom. Under sommaren var han i Sverige, men han vet inte vart ;)

Det är precis som man tror, lärarna tituleras Mrs/Miss/Mr och efternamnet. Fast jag fick heta Mrs Alex ;) Disciplinen är ganska så sträng dessutom. Korridorerna är fyllda av elevarbeten som är fantastiskt kreativa och jag frågade förstås om de inte blir förstörda, men det blir de inte; "Hands to yourself" är regeln.

Dagens chock var dock detta; Rasterna! Eller bristen rättare sagt. Eleverna börjar klockan 7.30 och dom har lektioner hela tiden förutom vid lunchen som är 20 minuter. De har ett pass som de kallar rast, som är 40 minuter, men då ska eleverna vara i gymnastikklassen eller få extra stödundervisning. På förmiddagen och eftermiddagen har det "snack time" då eleverna får äta medhavda "snacks". Jag såg såväl mackor som popcorn - en kille åt muffins till lunch. Vad säger man, det är helt enkelt lite annorlunda (som att lärarna går omkring och tuggar tuggummi).

Kindergarten till år 4 har en och samma lärare hela tiden, medan 5:orna och 6:orna ibland byter lärare och klassrum. När jag berättade att vi i Sverige har flera raster och att eleverna då ska vara ute, ville flera byta skola ;) Dagen slutar vid 14.30. Lärarna har i början och slutet av skoldagen "duties" som att ta emot och vinka av eleverna som kommer med buss eller alla de som lämnas av med bil.

Det här betyder förstås också att lärarna inte har några raster. När deras elever har gymnastik i 40 minuter (varje dag) har de planering - som ofta äts upp utav olika möten. När jag frågar om det här så har de förstås aldrig direkt reflekterat över deras situation och har inte sett det hela som något stort problem. Jag tog upp det här med AEA's ombud på skolan men vad hon vet är det inte en fråga som AEA arbetar aktivt med.

En annan sak var toalettbesöken. Visst får eleverna gå ifrån lektionen om det kniper, men ska då ha en liten skylt med sig som visar att de har tillstånd att vara i korridoren. Vissa gånger radas eleverna upp och alla får gå ut i korridoren och stå på led medan toalettbesöken avhandlas. Som sagt, det är disciplin - det är väldigt tyst och lugnt även om även dessa elever kan bli lite stojiga i klassrummen.

Imorgon ska jag tillbaka och göra några fler presentationer och sedan även få sitta med och observera i klassrummet. Det är så fantastiskt spännande och jag har redan ett par idéer som jag kommer att ta med mig hem.

Jag kommer att återkomma med samtalet med AEA's ombud och även berätta lite kring vad Leslie gör. Hon har nämligen GATE-klasser. Gifted and talented education. Men nu är klockan sent här och väldigt tidigt i Sverige och det är dags att sova.


1 kommentar: