Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

torsdag 22 september 2011

UFT

Sitter här ganska så matt efter en riktig heldag. Tröttade dessutom ut mig lite igår kväll genom att gå till Time Square och hem, så jag var lite mör. Därför var det skönt att skolan jag skulle till låg inte långt från den tunnelbanelinje som är närmast hotellet.

Idag har jag hängt med high school-läraren Alice O'Neil. Fick vänta en stund vid ingången till skolan, men det var ganska spännande för alla eleverna hade ett id-kort som de var tvungna att dra i en läsare och sedan gå genom säkerhetskontroll och lämna väskorna till röntgen. De fick inte ha mobiler och beroende på vilken skola de går på så registreras sen ankomst på deras kort.

Park West High School hyser ca 2000 elever, uppdelade i 5 CTE-skolor + 1 skola för handikappade. CTE står för Career and Technical  Education och är alltså praktiska gymnasielinjer. Alice jobbar på Food and Finance High School som engelskalärare.

jadå, stol och bord sitter ihop. Precis som i filmerna ;)
Vi var dock inte på skolan särskilt länge eftersom Alice hade facklig dag och först skulle till "arbitration" - vilket betyder medling - i ett mål. Men när vi väl fått fatt på en taxi så fick hon ett mejl om att hon inte behövde åka dit, så vi åkte till UFTs huvudkontor nere vid Wall Street.

Alice har varit local chapter leader i flera år, men är nu district representative och jag skulle säga att det är lite närmare en regionombudsman än rollen som ordförande i styrelsen. Hon har dock bara varit det i två veckor, så hon var ganska stressad och hade en massa samtal att ta sig igenom, så jag satt artigt och väntade i deras lunchrum. Där träffade jag dock på Alfred som är danslärare på en elementary school och under hans lunch fick jag svar på många frågor och vi hade en trevlig pratstund där vi snabbt insåg hur lika det fackliga jobbet ändå är.

På eftermiddagen var det chapter leader-möte, d v s ombudsmöte. Satt med på det för high school och bytte sedan till elementary school. Jag kände mig förstås mest hemma hos elementary school-lärarna och efter mötet var det många som ville prata (och tidigare hade de applåderat mig för att jag var fackligt aktiv...de är knasiga de där amerikanarna ;) ). En lärare, Kevin, ville absolut att jag skulle komma upp till hans skola på 96th Street på fredag. Han ville visa mig Kindergarten och de lägre årskurserna och att hans kollegor fick träffa mig. Roligt :)

Imorgon ska jag träffa min kontaktperson, som också är en av vice presidenterna, Leo på hans high school och sedan får vi se om jag får kika in hos några fler.

Rapportering nu i punktform utan någon som helst ordning....
  • UFT - United Federation of Teachers - organiserar de allra flesta som jobbar i skolan; lärare, rektorer, studie- och yrkesvägledare, sjuksköterskor, psykologer, arbetsterapeuter och socialarbetare
  • Medlemskapet är frivilligt, men alla betalar avgift och har tillgång till alla förmåner. Knepigt? Ja! De som anmäler sig som medlem får däremot rösta; inom UFT eller i arbetslaget/skolan om t ex ändringar i skoldagen, "duties", ändringar i anställningsavtalen.
  • En lärare går in på $45000 / år och följer sedan en skala där varje år man jobbar + ytterligare utbildning ger mer betalt. Förutom de har de en kollektivavtal, men det har inte gett något på två år eftersom ekonomin är så dålig.
  • Lärare ska så småningom ta en Masterexamen, liksom i Alabama, p g a "No child left behind"-lagen
  • Som lärare undervisar du 5 lektioner per dag i high school och 7-8 lektioner i elementary. Lektionerna är ca 45 minuter. De har ett pass lunchrast, 1 pass för planering och 1 pass för "duties" / dag.
  • Lärarna jobbar enligt anställningsavtalet 6 h 50 min / dag, men är där längre och gör en hel del jobb på fritiden, även sådant som hör till jobbet som Curriculum Night för föräldrarna.
  • Alfred, dansläraren, berättade att det är viktigt att ha en bra och stark ställning på skolan - att man är omtyckt av elever och föräldrar, lite av en PR-person.
  • Liksom i Alabama har man tre år som provanställd där man ganska lätt kan få sparken. Sedan krävs det mycket dokumentation för att sparka en lärare. Det har diskuterats i New York om att slopa den lagen och göra det lättare för rektorer att sparka lärare som fått fast anställning- något UFT så klart kämpar hårt emot.
  • Chapter leaders är som sagt motsvarande våra arbetsplats- och skyddsombud. De anmäler "grievances" - vilket förklaras på tyda.se:
    an allegation that something imposes an illegal obligation or denies some legal right or causes injustice.
    När anställningsavtalet bryts av olika anledningar; medlemmen t ex tvingas göra något som inte är avtalat. Man kan också anmäla en "grievance" när man inte fått verktygen för att utföra sina ålagda arbetsuppgifter på arbetstid (t ex inte har tillgång till dator med snabb uppkoppling!!). De har också ansvaret för att en "safety plan" görs och skickas in.
    • UFT har också heltidsanställda som arbetar med "victims support program" där medlemmar som råkat ut för våldsrelaterade incidenter eller tillbud får hjälp med allt pappersarbete, kurator, hjälp med att få utlagda pengar för sjukvård återbetalda m.m. En annan avdelning tar hand om Healthy Safety som innebär arbetsmiljön.
    • Snäppet högre än chapter leader är alltså district representative, som är underställda en Borough representative (N.Y: är ju indelat i Boroughs) - översatt till våra regionsombudmän och regionschef.
    • Högst upp finns en styrelse med president, sekreterare, kassör, vicepresidenter för olika inriktningar m.fl.

    (ursäkta att punkterna bökade till sig och användandet av engelska titlar)

    Imorgon, torsdag, ska jag alltså träffa Leo Casey som är vicepresident för academic high schools - alltså gymnasiet för de elever som vill studera vidare på college.

    Jag och Alice - District Representative UFT Manhattan

2 kommentarer:

  1. Så mycket intressant info! Att alla betalar avgift låter ju toppen, men om någon inte gör det händer något då? Reprimand?

    SvaraRadera
  2. Cyrran: det dras direkt från deras lön, så de kan inte göra så mycket åt det ;)

    SvaraRadera