Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

lördag 24 september 2011

PS77

Idag besökte jag Kevin Zilber som är Kindergarten-lärare på PS77 (Public School 77) på East 96 Street. Jag blev väl mottagen av rektor och studierektor som var mycket intresserade av varför jag var här.

Det var så roligt att få följa honom under några timmar, och att få kika in lite snabbt i andra klassrum. Skolan är från pre-K (3-4 åringar) till 5th grade (10 åringar) och är ännu en skola som tar emot elever genom intagningsprov. Skolan delar byggnad med en annan skola, liksom det ofta är här, och PS77 har ca 350 elever av de ca 1000 som finns i byggnaden. Barn med asiatiskt och vit bakgrund dominerar, inte alltför många afro-amerikaner finns i skolan.

Kevins klassrum

En massa praktiskt material - här är Kevins assistent

Underbara Kevin med några av sina elever
Varje lärare på skolan har en assistent som avlönas av föräldraföreningen (PTA). Assistenten är med i klassrummet och gör praktiska saker som att ordna med material, sätta upp teckningar, vara med eleverna på rasten. Som jag berättat tidigare så har New York-lärarna 1 "period" lunch och dessutom då 1 "planning period" varje dag. Kevin har extra "periods" där han gör fackligt jobb och har ofta möte med rektor och studierektor å personalens vägnar.

Eleverna i Kindergarten har långa dagar - från 8.15 till 14.35 - med bara en rast i samband med lunchen. Kevin brukar dock lägga upp dagen så att de på eftermiddagen får äta snacks och sedan göra lite friare aktiviteter.

På schemat har de läsning, skrivning och matte. Väldigt många kan läsa och överraskade mig i matte. Men de är så små! Kevin är helt fantastisk, både att hålla ordning på dem men framför allt uppmuntra och berömma dem.

Övar läsning med hjälp av www.starfall.com :)
Tallinje-övning

Skrivövning
Pararbete i matte - sortera björnarna på frivillig sätt, räkna, rita och skriv. Här i storleksordning.

Sorterade efter färger. Kevin hade innan gjort gemensam övning på mattan.

Hårt arbetande 5 åringar
Att säga hej då vid 13-tiden var tråkigt - inte bara för att det spöregnade ute och jag blev helt genomblöt - utan också för att jag gärna hade stannat och kanske kunnat sitta med på någon äldre klass lektion. Men nu har jag en kontaktperson, så det är väl bara att ta sig tillbaka vid något tillfälle.

Jag och Kevin

1 kommentar:

  1. Imponerande femåringar! Häftigt matteupplägg, något du tar med hem till kollegor?

    SvaraRadera