Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

torsdag 15 september 2011

Lite mer från RES

Car duty - alltså stå och ta emot eleverna som kommer i bilar. Det är en lång rad varje morgon!

Skolan - som har ca 950 elever
Leslie var så stolt över sin Lärare-tröja
Matsalen där eleverna får köpa varm mat. En del har gratis mat p g a familjens ekonomiska status. Det serveras även frukost.

Gårdagens lunch var spagetti och köttfärssås
Den här killen äter samma mat varje dag. Han tyckte dock att det blivit bättre eftersom han förut bara fick med sig chips.... Det här är pizza som de värmer i micron.

En annan kille åt en enchillada
Många frågar förstås vad skillnaderna är mellan våra länder och det är faktiskt inte en så lätt fråga att svara på. Jag brukar säga att det inte är så stora skillnader egentligen - en skola är en skola och elever är elever. Det som gör lite ont i hjärtat är att se elevernas "snacks" och luncher. Det är inte direkt nyttigheter som plockas fram och även om våra elever nog skulle avundas dem i början, så är det nog inget de skulle vilja ha i längden. Jag ser väldigt lite frukt och knappt några grönsaker. Det är juicer, chips, kakor och dessa "plocka ihop"-luncher som köps på stormarknaderna.

Något jag å andra sidan faktiskt är lite avundsjuk på är lärarnas status och disciplinen de har i klassrummen. Och då är det inte att eleverna trycks ner, utan hela stämningen och ordningen är verkligen bra. Det märks inte att det går så pass många elever på skolan som 950 stycken. Det är väldigt tyst och lugnt, eleverna radar upp sig på led för att lämna ett klassrum och gå till ett annat. Det är absolut inte tal om att de skulle "käfta emot". Nu är det säkert inte så här på alla skolor, och Leslie berättade igår om en annan skola hon jobbat på där det var väldigt extremt när de skulle gå i korridorerna. De skulle gå efter en speciell linje och stå på rätt golvplattor - it's not a school, it's a prison skojade hon.

Under mina presentationer har eleverna mest reagerat på rasterna förstås. Att få gå ut och leka eller bara sitta och prata med sina kompisar - ta en paus. Det är en stor skillnad förstås. Jag fattar inte hur de orkar, jag är helt slut efter ett tre timmars-pass i klassrummet! Som jag skrivit tidigare så har de 20 minuter lunch och 40 minuter P.E då de är i gymnastiksalen - många på en gång! En timme om dagen till annat än att sitta i ett klassrum...

På måndag ska jag få sitta med hos några lärare och observera det "vanliga" klassrumsarbetet och det kommer att bli riktigt intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar