Ibland går livet upp och ibland går livet ner. Där emellan händer kanske ingenting. Här handlar det inte om trendig inredning, harmoniskt familjeliv eller spännande resor. Här handlar det om verkligheten - mitt liv, min familjs liv - for better and for worse.

fredag 16 september 2011

Politik, makt och pengar

På RES träffade jag skolans lokala ombud härom dagen och idag var jag och Leslie till Montgomery för att träffa folk på huvudkontoret.

Några fakta
  • AEA är det enda lärarfacket i Alabama
  • Medlemskapet är frivilligt
  • De organiserar aktiva lärare och rektorer, pensionerade lärare och "support personal" ( "mattanter", busschaufförer, administrationspersonal)
  • medlemsantalet uppgår till 105 000
Jag har sedan ett år tillbaka haft kontakt med Ashley Mclaine som jobbar inom PR-avdelningen, så hon mötte oss och slussade oss vidare till Jim Wrye som på ett väldigt passionerat och roligt sätt gick igenom såväl AEA's historia som hur de arbetar idag. Det var en ganska så ständig svada, så att komma in med frågor var inte helt lätt. Och inte alltid heller lätt att få svar på dem.

En hel del är egentligen ganska så lika när det gäller det fackliga arbetet - att hjälpa medlemmen mot arbetsgivaren så att den sistnämnde följer lagen. I stort är det samma frågor som är viktiga - lön och att stärka lärarnas identitet och roll i samhället - men eftersom det politiska systemet ser väldigt annorlunda ut, blir också arbetet med frågorna annorlunda. Jim berättade väldigt målande om hur de bearbetar politikerna och att de hela tiden måste hålla koll i arkiven för att ha så mycket bakgrundsmaterial om dem som möjligt. Det handlar väldigt, väldigt mycket om makt och pengar och deras politiker är till viss del korrupta och ser bara tills in egna vinnings skull.

Som ett exempel tog han upp en politiker som heter George Wallace. Han arbetade hårt för att få till en lagändring i Alabama som skulle innebära att lärarnas pensionsfond skulle kunna användas till annat. Det blev förstås ett väldigt liv kring detta och AEA lyckades rädda det hela.

AEA är inte omtyckta av politikerna! Skolan är decentraliserad till staterna, men även delvis ålagd av den federala staten att följa lagar som "No child left behind" - införd av Bush. Pengarna till detta kommer dock inte med själva lagen...känner ni igen det?

Ekonomi och lagar går helt genom "the Legislation" - där politiker sitter och bestämmer över det mesta i Alabama och dessa människor har ingen erfarenhet av skolan utan kommer från helt andra områden. Detta gör förstås att de inte ser till skolverksamhetens bästa. De försöker komma åt de pengar som är avsatta till skolan på många olika sätt och jag blir helt klart lite mörkrädd när jag hör hur lätt de får med sig andra som röstar för dessa förslag. Lobbying är en stor grej här och det gäller för AEA att hela tiden vara på tårna och hitta rätt personer att samarbeta med och påverka för att kunna stoppa eller få igenom lagar som gynnar lärare och elever.

Jag frågade om arbetet med lärarnas löner - som ju är Lärarförbundets stora fråga just nu. Som det ser ut nu har lärarna inte fått någon löneökning sedan 2007. Det senaste avtalet skrevs under högkonjunktur och gav 21% på tre år. Leslie har jobbat i 11 år och har en årslön på ca 40 000 dollar vilket blir lite lägre än genomsnittsårslönen här hemma. En legitimerad lärare här måste dessutom fortbilda sig för att få behålla sin legitimation och bör ta en master för att fortsätta undervisa (något som Leslie håller på att avsluta just nu). När de har tagit sin master, de tjänar lite mer.

Nästa fråga som jag försökte få svar på var förstås hur de vill jobba kring lärarnas arbetsinnehåll och arbetsmiljö men se, det fick jag inget riktigt svar på. Vi har så klart olika arbetskulturer och någon som vi tar för givet och som är lagstadgat kanske inte är viktigt för andra. Men jag är ganska så övertygad om att lärarna i Alabama gärna vill ha mer tid till att planera än 40 minuter varje dag, vilket AEA inte verkar ha som någon större fråga att arbeta för. De har helt enkelt fullt upp med att försöka hålla politikerna borta från skolan och lärarnas öronmärkta pengar.

Jag och min kontaktperson Ashley



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar